Als werkgever kunt u nu ook arbeidsongeschiktheidsattesten van uw personeel in PDF-formaat, enkel ingevuld door een huisarts, in uw e-Box ontvangen.

Toestemming nodig

Deze mogelijkheid, ontwikkeld in het kader van het Mult-eMediatt-project, gaat ervan uit dat u heeft gekozen voor ‘totaal digitaal’ en dat de drie betrokken partijen toestemming hebben gegeven:

  • de werkgever (u heeft toestemming gegeven als u de optie ‘totaal digitaal’ heeft gekozen)
  • de huisarts
  • de patiënt

Bij elk bezoek aan de arts kan de patiënt zijn of haar keuze voor elektronische verzending herbekijken.

Verplichtingen voor patiënten

Als een van de partijen weigert toestemming te geven voor het elektronisch verzenden van het document, krijgt de patiënt het arbeidsongeschiktheidsattest op papier toegestuurd. Het is dan de verantwoordelijkheid van de patiënt om het volgens de overeengekomen procedure door te sturen naar zijn werkgever.

Let op: ook bij het elektronisch verzenden van het attest moet de patiënt zijn werkgever zo snel mogelijk op de hoogte brengen van zijn afwezigheid. Op het bewijs van de elektronische verzending van het attest, dat de patiënt automatisch krijgt, wordt die hieraan herinnerd.

Heeft u een vraag? Neem dan contact op met het contactcenter van de sociale zekerheid:

  • via het contactformulier
  • per telefoon op +32 2 511 51 51 (op werkdagen van 7.00 tot 20.00 uur)